De correspondentie tussen CdK en burgemeester
27 november 2006brief van CdK aan de burgemeester
Uit de brief spreekt bezorgheid over het feit dat burgers in
Bedum (en i.h.b. de werkgroep BedumVerdientBeter) zeer teleurgesteld
zijn in de wijze waarop de gemeente met hun ideeen over het
structuurplan is omgegaan. De CdK ziet (na feitenonderzoek)
geen procedurele onrechtmatigheden, en evenmin directe mogelijkheden de
communicatie tussen burgers en overheid te verbeteren. Wel wil hij dat
B&W de evaluatie van de procedure nog met de betrokken bewoners
bespreekt (letterlijk: Ik
ben van mening dat een zeer betrokken inwoner die veel energie heeft
gestoken in het meedenken over de ontwikkeling van zijn woonplaats ten
minste recht heeft op een terugkoppeling. Wellicht dat dit er aan kan
bijdragen het vertrouwen van de heer Bijvank in de overheid enigszins
te herstellen.)
.
In de brief zegtde CdK verder: De gemeente maakt
principiële andere keuzes op verkeerskundig gebied, vanuit een
gedegen onderzoek in het eigen structuurplan. Daarnaast maakt de
gemeente andere keuzes voor wat betreft de bedrijfslocaties. Vervolgens
worden alle andere punten van het plan Bedum verdient Beter zorgvuldig
tegen het licht gehouden maar de essentie is onderuit gehaald door de
principiële andere keuzes op verkeerskundig gebied en ten
aanzien van de bedrijfslocaties. Vragen die wij als
werkgroep hierbij hebben zijn:
- wat is dat gedegen onderzoek in het plan van de gemeente dan? Een gedegen verkeerskundig onderzoek zijn wij in het plan van de gemeente niet tegengekomen.
- wat zijn dan die principieel andere keuzes m.b.t. verkeer en bedrijfslocaties?
brief van burgemeester aan CdK
Everts bevestigt in zijn brief dat na de evaluatie de
resultaten daarvan met alle betrokkenen zullen worden besproken. Hij
meldt verder dat er volgens hem niet alleen procesmatig maar
ook inhoudelijk correct gehandeld is: na een half jaar beoordeling van
standpunten is gemeente tot principieel andere keuzes gekomen dan de
werkgroep BedumVerdientBeter. Welke principieel andere keuzes dat dan
zijn wordt in de brief niet nader uiteengezet.
De burgemeester schrijft in een alinea dat een deel van de voorstellen van
de groep niet voldoet aan de randvoorwaarden die zijn
verbonden aan fysieke elementen in het landschap (bijvoorbeeld de
aardgashoofdtransportleiding ten zuiden en zuidwesten van Bedum, de
hoogspanningsleiding ten noorden van Bedum). In dat geval
voldoet ook het huidige structuurplan van de gemeente zelf niet aan die
randvoorwaarden, omdat de werkgroep BedumVerdientBeter juist de
randvoorwaarden, zoals die in het gemeentelijke structuurplan van
deZwarteHond zijn genoemd, als uitgangspunt hebben genomen en strikt
binnen alle grenzen van hoogspanningsleidingen, gasleidingen,
cultuurgrenzen rond bijvoorbeeld de Wolddijk, geluidsgrenzen rond
Friesland Dairy Foods, enz. hebben gewerkt. De werkgroep heeft zelfs extra randvoorwaarden opgelegd door de geluidszone
langs het spoor nadrukkelijk ook te betrekken bij de uitbreidingen van
Ter Laan 4.
De brief van de
burgemeester bevat dus pertinente onjuistheden!
De brief van Everts doet bovendien vermoeden dat de burgemeester de
plannen van BedumVerdientBeter onvoldoende heeft bestudeerd.
Tot slot meldt Everts in de brief dat het plan van
BedumVerdientBeter nooit als alternatief beschouwd is maar als
aanvulling dan wel aanpassing van het eigen plan.
Dit is vreemd in het licht van het in het voorjaar van 2006
gedane voorstel door B&W van Bedum om een krediet van 20.000
euro beschikbaar te stellen voor een onafhankelijke onderzoek tussen
beide plannen. Dat onderzoek is er uiteindelijk niet gekomen omdat de
raad hier niet mee instemde.
De brief doet eveneens een de vraag oproepen:
- wat zijn dan die principiëel andere keuzes.
Uitgangspunten...
Ons inziens waren de uitgangspunten voor het structuurplan: 1200 woningen, vrachtverkeer uit het dorp weren en locaties voor bedrijven. Die 1200 woningen zijn in het plan van BedumVerdientBeter ook gerealiseerd. Ons plan voorziet daarnaast eveneens in het weren van het vrachtverkeer uit de kern van het dorp (in ons addendum geven we zelfs meerdere opties aan hiervoor). M.b.t. de locatie van een bedrijventerrein blijven we van mening dat een grondig marktonderzoek eerst noodzakelijk is en pas dan gekeken moet worden of en zo ja, waar, een bedrijventerrein kan komen. Het huidige bedrijventerrein langs de nYe Klap is inderdaad al vol, maar niet iedereen is even gelukkig met de manier waarop en de "bedrijven" waarmee de de kavels zijn gevuld.
Communicatie in het algemeen
Wij blijven bij ons standpunt dat de gemeente elke inbreng in
hun plannen ziet als bezwaar en ook als zodanig daarop reageert en dus
absoluut niet van plan is/was om ideeen van de burgers over te
nemen.
De huidige wijze waarom met correspondentie tussen CdK en burgemeester
is omgegaan, buiten de ruggen van de werkgroep heen, getuigd hier nog
eens extra van.
We blijven daarnaast zitten met de vraag wat nu de principiële redenen zijn om ons plan op alle aspecten af te wijzen. Vreemd is overigens wel dat de gemeenteraad uiteindelijk wel besloten heeft om:
het college op
te dragen bij de uitwerking in stedenbouwkundige ontwerpen en
bestemmingsplannen bijzondere aandacht te schenken aan de volgende
aspecten:
a. een evenwichtige
verdeling van de toekomstige woningbouwopgave over de oost- en
westzijde van de kern Bedum;
b. de uiteindelijk meest
wenselijke invulling van de nu als 'zoekgebied bedrijven' aangeduide
locatie aan de zuidzijde van de kern Bedum;
c. de realisering van
een oost-westverbinding tussen de Eemshavenweg en het toekomstige
ontsluitingstracé voor NoordWest Groningen langs de
noordzijde van de spoorlijn Groningen-Delfzijl;
d. de mogelijkheid van
een wijkontsluitingsweg voor de woonwijken ten
oosten van de kern Bedum
langs de zuidzijde van genoemde spoorlijn;
f. de
verkeersafwikkeling in toekomstige bestemmingsplannen
(aldus letterlijk geciteerd uit een gemeenteraadsbesluit).
Deze punten komen allen tegemoet aan ons plan!