Bezoek aan Koos Rooda, TU Eindhoven – 6 januari 1995

Kort verslag van mijn bezoek aan prof. Rooda in het kader van mijn onderzoek.

Meer opa’s rezien

Voor mijn bezoek aan Koos Rooda in Eindhoven spreek ik af om half elf in Eindhoven te zullen zijn. Ik stap daartoe om 6.40 uur in Bedum op de trein. Voorbij Zwolle, en bij het lichter worden van de dag, zie ik dat het sneeuwt en in Utrecht merk ik dat ook goed: de trein staat drie kwartier in een file voor Utrecht CS (naar later blijkt in verband met een kapotte wisselverwarmer!).

Door de sneeuwval is de treinenloop ernstig ontregeld. Gelukkig kan ik net voor tien uur de trein naar Eindhoven nog pakken die eigenlijk al om 9:04 had moeten vertrekken. Al met al heb ik zo slechts een vertraging van ruim een kwartier.

Eenmaal in Eindhoven heb ik de kamer van Koos snel gevonden. Koos legt uit waar ze bij werktuigbouwkunde onder zijn hoede mee bezig zijn. Dat is het formeel modeleren van systemen door gebruik te maken van CSP-achtige notatie. Het ziet er allemaal netjes uit. Verder demonstreert hij het in Eindhoven ontwikkelde Smalltalk-80 pakket, dat via grafische tools heel snel een model invoert. Het pakket is nu te koop bij Volmac, nadat een promovendus van Koos het idee meegenomen had daarnatoe en nu veel te veel rechten claimed.

We lunchen in het bestuursgebouw (broodjes en soep, ongeveer net zo sober als in onze kantine). Vanwege een nog in gang zijnde verhuizing is de practicumruimte nog erg leeg. Tot slot maak ik kennis met een aantal naaste medewerkers van Koos (AIO’ers), namelijk Bert van der Beek (breidt een continu deel aan de formele modellering, heeft onderwijl voor de notatie in Smalltalk-80 een interpretator voor de notatie geschreven) en Asia van der Mortel (die de formele aspecten vanuit de informaticahoek in de gaten houdt.) Asia is bij Martin Rem gepromoveerd!

Even na drie uur neem ik afscheid na een boeiend verblijf in Eindhoven en stap op de trein van 15:27, die inderdaad stipt op tijd vertrekt. Eenmaal in Utrecht is de machinist zoek, die de trein verder moet rijden (staat nog met een pechtrein in de weilanden) en we worden allemaal vriendelijk verzocht in een andere trein te willen stappen die daardoor overvol raakt (staanplaats in de eerste klas tot Zwolle!)

Uiteindelijk ben ik tegen zeven uur weer thuis.