printversie


Aan de gemeenteraad
en het college van burgemeester en wethouders
van de gemeente Bedum

Schoolstraat  1     
9781 JL Bedum

Bedum, 18 augustus 2003
Betreft:  nieuwbouwlocaties.

Geachte heer/mevrouw,

Naar aanleiding van de raadsvergadering van 26 juni jl. en diverse publicaties omtrent de plannen voor nieuwbouw in Bedum, en wel specifiek in de wijk Ter Laan, willen wij graag het volgende onder uw aandacht brengen.

Uit betreffende raadsvergadering is naar voren gekomen dat de meeste fracties een voorkeur hebben voor Ter Laan 4 als eerstvolgende uitbreidingslokatie. De argumentatie daarvoor is ons inziens echter flinterdun en een nader gedegen onderzoek is dan ook zeker op zijn plaats. De voorgenomen herbe­rekening van eerdere rapportages is niet meer dan logisch, maar zeker niet genoeg.

Overhaaste beslissingen kunnen in de nabije toekomst wel eens een boemerangeffect sorteren, en tijdsdruk zou geen argument moeten zijn voor dergelijke ingrijpende beslissingen. En van een verant­woordelijke gemeente mag toch ook een langetermijnvisie worden verwacht.

De toekomstige woninguitbreiding kan niet los gezien worden van de totale infrastructuur en ontslui­ting van het dorp. Hierbij valt te denken aan de nieuwe brug naar Folkerda, de route naar Onderden­dam, de restauratie van de gele klap, de uitbreiding van de melkfabriek en een eventuele nieuwe rondweg.

De verkeersbelasting zal in de toekomst enorm toenemen en het is een zaak van ons allen, maar zeker van u als volksvertegenwoordigers, om het dorp zo veel mogelijk te ontzien en leefbaar te houden.

Het is algemeen bekend dat er nieuwbouw in Bedum plaats zal vinden en dat Ter Laan 4 één van de locaties is. Een dergelijke uitbreiding zullen wij ook niet a-priori aanvechten, doch bij de realisatie daarvan dient wel de nodige zorgvuldigheid en een goede voorbereiding in acht genomen te worden. En daar nu rijzen gegronde twijfels, welke navolgend toegelicht zullen worden.

Het feit dat de Reiger als enige toegangsweg zal gaan dienen is wat ons betreft volstrekt onaanvaard­baar en hoogst onverantwoordelijk. Nu al doen zich onveilige situaties voor en dat zal alleen maar sterk toenemen.

Het gegeven dat het autobezit per woning de laatste jaren sterk is toegenomen, maakt het noodzakelijk eerdere berekeningen van de verkeersbelasting in de wijk te herzien. Het gemiddelde autobezit ligt nu zeker rond 1,5 per woning en in een eventuele nieuwe wijk zal dit zeker niet lager zijn.

Bovendien staan er steeds meer auto's en vrachtwagens geparkeerd op de Reiger, waardoor de situatie onoverzichtelijker is geworden en er veel geslalomd moet worden.


Daarnaast dient ook het landbouwverkeer door de wijk niet te worden vergeten. Om de weilanden oosterlijk van de wijk Ter Laan te maaien, bemesten en bewerken en om de maisvelden noordelijk van de wijk te zaaien, bemesten, bewerken en oogsten en voor het onderhoud van sloten e.d. is er zeer regelmatig zeer intensief landbouwverkeer door Reiger, Sperwer en Zevenbruggetjesweg. Tijdens zo’n activiteit rijden er van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat grote tractoren, gier- en/of hooiwagens door genoemde straten.

Voor vrachtverkeer is het eind van de Reiger/Sperwer zonder meer een bijzonder ongelukkige situatie met twee haakse bochten; regelmatig zitten er ook vrachtwagens vast en moet er moeizaam gemanoeuvreerd worden.

Tot overmaat van ramp is er ook nog een kinderspeelplaats op deze hoek gerealiseerd.

Ook het aantal kinderen in de wijk is de laatste jaren toegenomen. Voor fietsende schoolgaande kinde­ren is de situatie erg onveilig (voor volwassenen trouwens ook steeds vaker) wegens het ontbreken van goede fietspaden en de zeer onoverzichtelijke, en met vreemd gesitueerde fietsroutes omgeven, rotonde.


Met andere woorden: de laatste jaren is het auto en fietsverkeer op met name de hoofd- en toegangs­wegen in en rond de wijk sterk toegenomen.
Een zorgvuldige afweging van alle mogelijkheden c.q. alternatieven zal te allen tijde plaats moeten vinden, want een overhaast besluit zal grote gevolgen (kunnen) hebben voor de toekomst.

Een goede infrastructuur en ontsluiting van de wijk is noodzakelijk om toekomstige problemen te voorkomen. Als bij een ramp met de chloortrein de wijk snel geëvacueerd zou moeten worden is dit nu al onmogelijk en bij wegwerkzaamheden aan de Reiger werd in het verleden de hele wijk afgesloten. Dus extra toegangswegen naar Ter Laan 4 zijn onvermijdelijk.

Bovendien zou u in overweging kunnen nemen om een noordelijke ringweg aan te leggen vanaf de Sint Annerweg, eventueel doorlopend over het Boterdiep. Als dit later alsnog nodig zou blijken te zijn, is er weer veel geld verspild.

Tevens willen wij u er op wijzen dat ook de toestroom naar het dorp toe veel groter zal worden als Ter Laan 4 aangelegd is. Daardoor zal de Vlijt, als enige toegangsweg dichtslibben. Immers , reeds nu ontstaan er veel opstop­pingen bij de scholen en zijn de fietsers hun leven niet zeker.

Verder zou het een punt van aandacht moeten zijn welke voorzieningen er voor de bewoners van een nieuwe wijk gecreëerd kunnen worden. Bijvoorbeeld een park zoals in het Uilenest, of nog beter een recreatieplas. De zeer weinige (bovenwijkse) recreatiemogelijkheden worden alleen maar minder (denk aan het bos).

Uiteraard gaan wij er van uit dat de bewoners van Ter Laan , als direct belanghebbenden, vanaf het begin goed op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen. Informatieavonden e.d. zouden zeer nuttig zijn. Vanzelfsprekend zijn wij als wijkbewoners bereid met u mee te denken over de beste oplossing voor de toekomst.

En tenslotte: kom zelf naar de wijk om u te overtuigen van de huidige situatie.

Resumerend zijn wij van mening dat de Reiger/Sperwer als huidige en enige toegangsweg geen grotere verkeersstroom kan verdragen in verband met de veiligheid. Dientengevolge zullen er voor een uitbreiding van de wijk extra maatregelen moeten worden getroffen (aparte ontsluitingsweg/ ruime infrastruc­tuur).

De huidige plannen zullen leiden tot (verkeers)chaos en onveiligheid.

Wij maken daarom bezwaar tegen de voorgenomen (snelle) beslissing over aanwijzing in de huidige vorm van Ter Laan 4 als eerstvolgende uitbreidingsfase.

Eerst goede ontsluiting/voorzieningen/totaalvisie, dan pas bouwen!

Met vriendelijke groet,

 

André Tervoort              H. Smedinga                A. Holthof-Pol              I.B. Ryskamp               
Zevenbruggetjesweg 5   Buizerd 24                    Sperwer 14                   Sperwer 4        
9781 XV Bedum           9781 XN Bedum           9781 XR Bedum            9781 XR Bedum           

 

c.c: raadsfracties CDA, GB, PvdA, CU, VVD.