printversie

tekst van Rein Smedinga tijdens inspraak raadCommissie VROM dd. 6 september 2006

N.a.v. het voorstel voorontwerp-bestemmingsplan Ter Laan 4 willen wij de volgende opmerkingen maken.

Te beginnen met een positieve opmerking: Het doet ons deugt dat onze bezwaren m.b.t. de verkeersafwikkeling van de aan te leggen woonwijk Ter Laan 4 blijkbaar voldoende serieus zijn genomen en dat o.a. in het huidige vastgestelde structuurplan een extra ontsluiting voor deze wijk is opgenomen.

Echter:

N.a.v. het voorstel voorontwerp-bestemmingsplan Ter Laan 4 willen wij de volgende opmerkingen maken.

Te beginnen met een positieve opmerking: Het doet ons deugt dat onze bezwaren m.b.t. de verkeersafwikkeling van de aan te leggen woonwijk Ter Laan 4 blijkbaar voldoende serieus zijn genomen en dat o.a. in het huidige vastgestelde structuurplan een extra ontsluiting voor deze wijk is opgenomen.

Echter:

Deze ontsluiting is zonder verdere verkeerskundige aanpassingen in de wijk niet relevant omdat de weg dan nauwelijks zal worden gebruikt en tevens is het nog maar de vraag wanneer deze ontsluitingsweg er überhaupt komt. Bovendien heeft wethouder Zwart tijdens het laatste overleg tussen werkgroep Ter Laan 4 en B&W onomwonden aangegeven dat de verkeersdrukte op de Reiger geen prioriteit heeft.

In de toelichting bij het agendapunt voorontwerp-besluit wordt ook met geen woord gerept over de verkeersproblematiek, maar wordt juist aangedrongen op een snelle realisatie en wordt alleen genoemd dat er in het structuurplan een extra ontsluitingsweg is opgenomen.

Wij blijven dan ook zitten met de volgende vragen:

  1. Volgens verkeerstellingen en –prognoses van Goudappel Coffeng in 2004 bleek dat de weg Reiger dermate wordt belast dat voor alle woningen langs die weg ten zuiden van de brug de geluidsnormen worden overschreden. Het is hiervoor noodzakelijk dat deze woningen van extra geluidsisolatie worden voorzien. Tot op heden zijn de bewoners van deze woningen niet door de gemeente hierover ingelicht, hoewel uit gesprekken met B&W wel is gebleken dat al wel een kostenpost voor deze isolatie in de exploitatie van Ter Laan 4 is opgenomen. Wanneer denkt de gemeente deze bewoners hierover in te lichten? En waarom is isolatie nodig als er een alternatieve ontsluitingsweg komt?
  2. De ontheffing van de geluidszone van 300 meter zuidelijk van het spoor betekent dat voor woningen in deze zone extra geluidswerende maatregelen noodzakelijk zijn. De woningen worden hierdoor duurder. Tesamen met waarschijnlijk al behoorlijk dure kavels is onze vrees/verwachting dat kwaliteit en het niveau van de woningen minder zullen worden omdat de prijs anders te hoog zal liggen. Oftewel: de kwaliteit van de nieuwe Ter Laan 4 staat hier ter discussie! Zo wordt een toplocatie verkwanseld.
  3. In hoeverre is rekening gehouden met de uitbreiding van Friesland Dairy Foods en de hierdoor naar alle waarschijnlijkheid ruimere geluidszones rond de fabriek. Deze zones zullen nu verder tot in wijk Ter Laan 4 doordringen.

Bovendien, en dat vinden we op dit moment het belangrijkste punt, wordt in dit voorstel volledig voorbij gegaan aan het besluit van de gemeenteraad d.d. 2 mei 2006 waarin letterlijk wordt gesteld dat, citaat: het college wordt opgedragen bij de uitwerking in stedenbouwkundige ontwerpen en bestemmingsplannen bijzondere aandacht te schenken aan de volgende aspecten, waarbij voor ons i.h.b. punt III.d van belang is, dat zegt:

  • de mogelijkheid voor een wijkontsluitingsweg voor de woonwijken ten oosten van de kern Bedum langs de zuidzijde van de genoemde spoorlijn.

Onze vragen m.b.t. dit punt zijn dan ook:

  1. wanneer wordt de ontsluitingsweg, zoals genoemd in het structuurplan, gerealiseerd? Ons standpunt is: eerst een goede ontsluiting, dan pas een woonwijk aanleggen. Dus geen nieuwe wijk en geen nieuwbouw voordat er een goede alternatieve ontsluiting is gerealiseerd.
  2. Indien een definitieve ontsluitingsweg oostelijk van Ter Laan niet direct mogelijk is dient op zijn minst voorafgaand aan de start van de bebouwing een noodweg aangelegd te worden om het bouwverkeer uit de huidige woonwijk te weren. Uit gesprekken tussen de werkgroep Ter Laan 4 en B&W blijkt dat zo’n weg onderzocht zal worden. Daarbij is overigens overleg nodig met bewoners langs de oostkant van de wijk. Zowel over de alternatieve ontsluitingsweg uit het structuurplan als de aanleg van een noodontsluitingsweg wordt in het voorontwerp bestemmingsplan met geen woord gerept.
  3. En tot slot als belangrijkste vraag: hoe kan een bestemmingsplan al in voorontwerp worden genomen als dat plan nog niet is aangepast op de hierboven genoemde mogelijkheden voor ontsluiting langs de zuidzijde van het spoor.

Kortom: de werkgroep Ter Laan 4 adviseert de commissie Vrom nog niet akkoord te gaan met het vrijgeven van het voorontwerp bestemmingsplan Ter Laan 4 en dus ook niet met de indiening van het verzoek tot vrijstelling van de geluidszone langs het spoor, omdat eerst onderzoek gedaan dient te worden naar een ontsluitingsweg ten zuiden van het spoor en/of de aanleg van een definitieve dan wel tijdelijke ontsluiting langs de oostkant van de wijk. Er kan pas met bouwen worden begonnen als er een extra ontsluiting is gerealiseerd en deze ontsluiting dient in het voorontwerp-bestemmingsplan te zijn opgenomen.

Namens de werkgroep Ter Laan 4,

Rein Smedinga/André Tervoort