printversie

Notulen cie VROM 12 januari 2005
(uitreksel uit: http://www.bedum.nl/nl/pagina/1603/Notulen_raadscommissie%20VROM%2012%20januari%202005.html?sid=e96e455b82750544fe4e28800775d07b)

5. Stand van zaken ontwikkeling woonwijk Ter Laan 4
Inspr.
Ter Voort Zie bijlage 2.
Inspr. Smedinga Zie bijlage 3.
Alle fracties Vinden de rapportage summier uitgevallen, zo op één A4-tje. Er klinkt ontevredenheid door over deze voortgangsrapportage, men wil het uitgebreider en beter onderbouwd.
v.d. Veur Is teleurgesteld over het tot nut toe bereikte resultaat met de ontwikkeling van Ter Laan 4. Na 2 jaar zijn knelpunten zoals de exploitatieopzet, de verkeerssituatie, de watertoets, de grondwerving, etc. nog steeds niet opgelost. Heeft de effectieve verkaveling, die er volgens het college moet komen, consequenties voor het huidige stedenbouwkundig plan. Gaat bureau Goudappel Coffeng het verkeersonderzoek doen? Wordt alleen gekeken naar geluidsbelasting op de woningen op de Reiger of worden de geuite wensen van de bewoners uit de wijk in het onderzoek meegenomen, zoals het leiden van bouwverkeer via een noodvoorziening bij de St. Annerweg op de Ter Laansterweg, nieuwe verkeerstellingen, vooral ook het rekening houden met een toename van het noord-zuidverkeer en het vooral niet vergeten van de wijzigingen in het éénrichtingverkeer? In welke maand kan de raad de resultaten van het verkeersonderzoek en de watertoets tegemoet zien? Waar is het optimisme op gebaseerd dat het onderzoek naar de gedempte sloten geen probleem zal opleveren? De verwachting van de wethouder dat er tot overeenstemming zou worden gekomen met de marktpartijen is tot nu toe niet uitgekomen. Als het, zoals het er nu op lijkt, nog jaren duurt voordat er in Bedum gebouwd kan worden, zal het inwonertal dalen omdat Bedum geen woningen aan te bieden heeft. Iets waarvoor zijn fractie 2 jaar geleden al waarschuwde. Hem is niet duidelijk waarom het college doorgegaan is met het ontwikkelen van Ter Laan 4, ondanks de vele nog op te lossen knelpunten. Het voorstel van GB om onderzoek te doen naar de ontwikkeling van Folkerda werd door de meerderheid van de raad afgewezen. GB heeft niet alleen toestemming voor een nieuwe brug bij de Waldadrift gegeven voor de uitbreiding van het bedrijventerrein, maar vooral ook voor de ontsluiting van Folkerda en eventueel een tweede aansluiting voor Uilennest. In het concept van het nieuwe structuurplan van Bedum is Folkerda van de kaart geveegd. Zijn fractie komt daar bij de behandeling van het structuurplan op terug. Zijn vraag is nog: moet er met één of meerdere partijen nog worden onderhandeld, en wat zijn de knelpunten. Zijn fractie is ontevreden over het behaalde resultaat en wil in het vervolg beter en uitgebreider worden geïnformeerd over de verdere ontwikkeling van Ter Laan 4. Hij wil een duidelijk stappenplan met data, waarin het vervolg van de ontwikkeling van Ter Laan duidelijk wordt weergegeven, of kiest het college toch nog voor een andere optie?
Wijnstra Denkt dat de keuze van een locatie niet veel uitmaakt. Bij elke locatie zullen dezelfde stappen doorlopen moeten worden en kom je dezelfde knelpunten tegen. Hij vindt niet dat er niets zou zijn gebeurd, concludeert zelf uit het overzicht dat het nodige is gebeurd maar dat het hier en daar sneller had gekund. De gemeente is echter ook afhankelijk van het waterschap en de provincie. Hij is het met de heer Van der Veur eens dat een meer effectieve verkaveling om te komen tot een sluitende exploitatie, niet ten koste mag gaan van de kwaliteit. Kan de gemeente niet beter naar alternatieven zoeken als de onderhandelingen over verwerving of inbreng van gronden aan de westkant van het plangebied met Plegt-Vos inderdaad zo stroef verlopen? Of kan de gemeente, zoals in Meerstad, niet om deze ontwikkelaar heen? Laat de gemeente zich ringeloren door de ontwikkelaar of gaat de gemeente zelf creatief op zoek naar alternatieven? Hem is bekend dat er in dit gebied een aantal sloten zijn gedempt met afval. Is het inzicht er bij de provincie dat dergelijke sloten worden aangetroffen in het gebied Ter Laan 4?
Berghuis Vraagt zich af wat zijn fractie vanuit een controlerende taak met dit agendapunt moet.
Achterliggende stukken ontbreken evenals financiële onderbouwing. Er staan teveel algemeenheden in de tussenrapportage, waardoor het hem niet duidelijk is waar men in het proces nu staat, dit in weerwil van de transparantie waar o.a. zijn fractie op aangedrongen heeft over het voortgangsproces. Zijn fractie is er niet gerust op of er voldoende gedrevenheid is om de noodzakelijke woningbouw te realiseren. De financiële prikkels van ¤ 70.000 c.q. zelfs Є 120.000,- vanuit de Regiovisie, als Bedum erin zou slagen in 2009 een aantal van 370 woningen weg te zetten, zijn juist bedoeld de vaart er in te houden. Nu lijkt het er eerder op dat 2005 een verloren jaar wordt. Daarmee raakt Bedum onder toenemende tijdsdruk van de beoogde doelen; de gemeente dient voor haar inwoners, maar ook voor potentiële nieuwe inwoners voldoende woningcapaciteit te hebben. Ofdeelt het college die conclusie niet, nu ook in 2004 het inwonertal van deze gemeente is gedaald? Wat kan de portefeuillehouder doen als er geen zicht is op overeenstemming met de marktpartijen om de benodigde gronden te verwerven. De status van de gronden is nog dezelfde als die van driekwart jaar geleden. Het beeld uit dit rapport is dat de ambtelijke molens hebben stilgestaan. Houdt bijstelling van het eerder gepresenteerde plan in dat de grootte van eerder uitgegeven kavels wordt verkleind? Ook hij vreest dat “effectieve verkaveling” leidt tot vermindering van woon- en leefcomfort en dus tot een onaantrekkelijke woonwijk. De inspanningen moeten er juist op gericht zijn er een kwaliteitslocatie van te maken met brede aantrekkingskracht ook voor mensen van buitenaf, waardoor Bedum een nieuwe impuls krijgt voor wat betreft het imago van prettig wonen en leven.
Slob Heeft gevraagd dit punt op de agenda te plaatsen vanwege het feit dat de afgesproken tussenstand in december nog niet werd gegeven. Hij is het ermee eens dat het stuk wel erg summier is en er niet goed uit af te lezen valt wat de echte stand van zaken bij ieder deelonderwerp is. Weet dat er achter de schermen veel onderzoek en overleg heeft moeten plaatsvinden. Hoe is de stand van zaken t.a.v. de exploitatie, hoe schat het college de kansen in? Wat verstaat het college onder verdichting? Is dat meer woningen bouwen op kleinere kavels, of gaat dat juist over het verdichten van de infrastructuur zodat je de kavels wat groter kunt houden? Is het verkeersonderzoek alleen gericht op de Reiger, of wordt het op de hele verkeersstroom gericht zoals was afgesproken? Wanneer komen de echte resultaten daarvan? Hoe groot is de kans op verrassingen t.a.v. de bodem? Het moet toch bekend zijn waar sloten mee gedempt zijn, dus moet er in dit huis een indicatie zijn waar men tegenaan kan lopen. GB noemde Folkerda. De afspraak die zijn fractie indertijd ook steunde (gezien de argumenten die daar voor waren) was, om eerst te kijken naar Ter Laan. In dezelfde tijd zou de brug bij de Waldadrift over het Boterdiep kunnen worden gerealiseerd en het bedrijventerrein kunnen worden ontwikkeld, zodat de structuur klaar zou liggen om na het op rit krijgen van Ter Laan 4 direct door te kunnen gaan richting Folkerda. Voor hem is dat een voortschrijdend fasenplan en kan het niet los van elkaar gezien worden. Hij vindt niet dat je nu al kunt zeggen dat Ter Laan 4 toch niks wordt en je direct maar door moet gaan naar Folkerda; hij is het met de heer Wijnstra eens dat je dan dezelfde problemen tegenkomt waar je nu in Ter Laan 4 tegenaan loopt.
Hoekzema Kan ook bijna onderschrijven dat dit maar voor kennisgeving moet worden aangenomen. Hij is met de eerste sprekers eens dat je de exploitatie niet ten koste mag laten gaan van de kwaliteitslocatie; zo gauw je dat doet, moet je maar afwachten of je woningen nog kwijt raakt.
Hij denkt dat men in Bedum in een positie zit, zo dicht bij Groningen, dat men na Haren kwaliteitslocaties kan bouwen. Wat betreft het verkeer, denkt hij dat Ter Laan 4 verder moet worden uitgebreid en moet worden geprobeerd het noord-zuidverkeer via de oostkant te leiden. Over het spoorweglawaai heeft hij in september het nodige gezegd. Dat er aan de noordzijde een hoofdtransportleiding van de Gasunie lag is nieuw voor hem. In het structuurplan 1996 stond Ter Laan al vermeld; na 8 jaar is grondverwerving nog steeds niet gerealiseerd. Hij vindt dat eigenlijk maar slecht. Al met al vindt hij dit A4-tje weinig inhoud hebben ook gezien de afwezigheid van de portefeuillehouder.
v.d. Veur Reagerend op de heren Slob en Wijnstra. In 2003 is de keuze Folkerda of Ter Laan er was toen een summiere knelpuntenanalyse van beide gebieden. Een meerderheid van de raad vond toen dat de knelpunten bij Ter Laan eerst duidelijker in beeld moesten komen voor dat er een definitieve beslissing kon worden genomen. Vervolgens kwam er ook het structuurplan bij. Ook daarvan is gezegd, eens kijken wat dat oplevert. Daar is toen niet op voortgeborduurd. Vorig jaar is gewoon met Ter Laan 4 verder gegaan, ondanks die knelpunten. GB heeft gezegd: ga dat eens vergelijken, maak ook een stedenbouwkundig onderzoek van Folkerda, kijk wat de knelpunten daar zijn. Er is er tenminste iets te kiezen, wie weet ligt het anders dan in Ter Laan. Dat is dus niet gebeurd.
Hoekzema Memoreert dat de VVD indertijd ook zeer verbaasd was dat Folkerda na het inhalen van de brug aan de Waldadrift, uit beeld is verdwenen. Hij herinnert zich dat de wethouder in september duidelijk heeft gezegd dat nog steeds beslist moest worden of men nu naar Ter Laan of naar Folkerda wil en dat deze keuze dus nog niet is gevallen.
Wijnstra Reageert op de stelling dat de knelpunten nog niet bekend zouden zijn geweest destijds tijde van het maken van de keuze. Dat iedereen kan begrijpen dat men overal met de exploitatie zat, dat ook in Folkerda de grond niet in eigendom van de gemeente was, dat je ook daar verkeersproblemen hebt, een watertoets etc.; dus overal waar je begint, kom je deze punten tegen. Een meerderheid heeft toen besloten in eerste instantie verder te gaan met de ontwikkeling van Ter Laan 4 en de knelpunten nog nader te zullen onderzoeken.
Slob Heeft nadrukkelijk gezegd, dat voor de PvdA de fasering is: liefst eerst Ter Laan, in de tussenperiode dat men met Ter Laan bezig is kan het bedrijventerrein ontwikkeld worden en, wat de PvdA betreft, zou duidelijk daar achteraan Folkerda volgen.
Everts Geeft aan dat de portefeuillehouder r.o. afwezig is in verband met een provinciale hoorzitting over de nota Bouwen & Wonen. Het college heeft het uitgangspunt om te onderzoeken hoever men kan komen om de problemen daar op te lossen, overeenkomstig de wens van de gemeenteraad. De ontwikkelingen baren het college ook zorgen. Uit het overzicht moet niet geconcludeerd worden dat het college weinig werk heeft verricht. Het is een overzicht van de stand van zaken. Hoofdpunt van zorg is te komen tot een sluitende exploitatie. Een grote partij in het gebied is Plegt-Vos, die de grond in een niet goedkope tijd heeft gekocht. Plegt-Vos gaat natuurlijk niet verliesgevend dit bestemmingsplan mee ontwikkelen. Hun belang is woningbouw, maar niet beneden de kostprijs. Die onderhandelingen lopen dus moeilijk. Plegt-Vos heeft binnen het concern de exploitatie laten opstellen en de geluiden daarover zijn niet optimistisch. De vraag is dan of een effectiever ruimtegebruik automatisch moet leiden tot verdichting van de kavels. Voor het college staat voorop dat de kwaliteit goed moet blijven, dus het college kijkt zeker niet automatisch naar meer huizen per m² en probeert zo lang mogelijk die kwaliteit heel hoog te houden. Het verkeer is een probleem waarbij bureau Goudappel Coffeng wordt gevraagd nog eens op een ander moment te onderzoeken hoe het zit met de geluidsemissie. Over zaken die in het vorige onderzoek niet meegenomen waren moet in het nieuwe onderzoek helderheid komen. Met betrekking tot Folkerda, is hij het met de heer Wijnstra eens: je komt daar dezelfde problemen tegen, dezelfde onderzoeken uitvoeren en je hebt daar zelfs met een van dezelfde marktpartijen van doen die je ook aan de oostkant van Bedum treft. Het college denkt niet dat het kijken naar het alternatief van Folkerda meer soulaas biedt dan het trachten een oplossing te vinden voor Ter Laan 4. Het is niet zo dat het college op dit moment zegt dat Folkerda in de toekomst niet meer in beeld is als toekomstige locatie voor woningbouw. Het college is bezig met het nieuwe structuurplan. Wel of geen woningbouw in Folkerda is in dat kader aan de orde geweest. Wat het college betreft zal daar zeker enige woningbouw moeten plaatsvinden en zal de brug dus zeker niet alleen voor het huidige en toekomstige nog te ontwikkelen bedrijventerrein bedoeld zijn. Als sommige fracties vier maanden al lang noemen, verwijst hij naar de problematiek bij bestemmingsplannen als Meerstad en De Blauwe Stad, waar het om veel langere termijnen gaat Het college wil graag doorgaan met de diverse onderzoeken om zodoende op korte termijn te weten te komen hoe het er voor staat met Ter Laan 4. De kwaliteit van de planontwikkeling is wat het college betreft ook heel belangrijk. Een globaal stappenplan met data is, gelet op de materie, erg moeilijk te maken en kan verwachtingen wekken die wellicht niet waar te maken zijn. Dat men de voortgangsrapportage inhoudelijk te mager vindt kan hij zich voorstellen, maar er is in concreto niet veel meer te melden. Het is geen onwil. Voor de problemen om de exploitatie sluitend te krijgen wordt naarstig naar een oplossing gezocht. De marktpartij waarmee nog onderhandeld wordt, is Groenstrook Beheer. De conclusie dat het vertrekoverschot te maken heeft met het feit dat die mensen in Bedum zouden zijn gebleven als er voldoende woningen in Bedum waren geweest, is te kort door de bocht. Ongetwijfeld is men voor een deel elders gaan zoeken uit onvrede met het kwalitatief aanbod van woningen in Bedum, maar niet al die inwoners zullen zijn vertrokken omdat er te weinig woningcapaciteit is. Met de woonverdichting, de verminderde kwaliteit, moet inderdaad heel voorzichtig omgegaan worden.
Haaijer Vult aan dat de kwaliteit van de woningbouw veel waard is, maar dat het uiteindelijk toch om de sluitende exploitatie gaat. De gemeente heeft de mogelijkheid niet de kwaliteit op te krikken door er 2 of 3 miljoen bij te leggen. Er wordt niet op voorhand uitgegaan van een woningverdichting, dat kan wel een resultante zijn. Enerzijds is er het gegeven dat bij woningen die op ruime kavels staan, de prijs voor de kavel nooit helemaal verwerkt kan zitten in de prijs van de nieuw opgeleverde woning. Die zou daarmee onbetaalbaar worden. Anderzijds kan verdichting weliswaar meer woningen opleveren, maar ook dat verband is niet lineair. Het is niet zo dat wanneer je van kaveltjes van 10 meter, kaveltjes van 8 meter maakt, er per 5 kavels 1 woning bij kan. Verder zit in de exploitatie de kostprijsberekening. Vooralsnog wordt getracht de leuke elementen niet meteen te schrappen. Verder speelt bij de exploitatie mee dat de gemeente het zichzelf moeilijk maakt omdat in het woonplan is vastgesteld om op de uitbreidingsgebieden per uitgegeven kavel een herstructureringsbijdrage van ¤ 10.000,- te leggen.
Zo zitten er nog een paar dingen in zoals de bijdragen voor de Regiovisie en het renteverlies op Folkerda. Om dit soort zaken op voorhand te schrappen is wat te kort door de bocht, en het gevolg daarvan kan ook zijn dat er dan voor de inbreidingslocaties geen geld meer is. Wat verder in de exploitatie meespeelt is dat de gemeente geen grondeigenaar is. Het is lastig opereren ten aanzien van de grond. Dat heeft ook met de kwaliteit van het plan te maken. Aangaande het verkeer, is door Goudappel Coffeng een globale geluidsberekening van de woningen aan de Reiger gemaakt, zonder nog rekening te houden met bijvoorbeeld de verhoogde kruisingen. Dat wordt in deze fase verder doorberekend. Er wordt niet alleen naar de gevelbelasting gekeken maar ook of het binnenniveau in de woningen aan de wettelijke eisen voldoet. Met betrekking tot de watertoets is overleg geweest met het Waterschap. Het idee van de gemeente is het regenwater af te koppelen en rechtstreeks te lozen op het oppervlaktewater en alleen een riolering aan te leggen voor het vuile water. Dat is nieuw. Het Waterschap stelt daar eisen aan en gaat kijken of dat kan. Dat onderzoek loopt parallel aan de planvorming en hoeft het plan niet op te houden. De sloten zijn bij aankoop door Plegt-Vos onderzocht, er zijn geen rare dingen gevonden. Maar het waren natuurlijk wel steekproeven, dus is het uitblijven van verrassingen niet gegarandeerd. Bij de gemeente is niet bekend dat ze met afval gedempt zijn. Verder heeft de gemeente, om het tempo er in te houden, overleg gehad met provincie over het ruimtelijke plan. Dat werd daar goed ontvangen. Het plan wordt binnenkort opgestuurd naar de provincie voor het zogenaamde artikel 10 Bro-overleg Als de provincie met de plannen instemt en ook alle andere seinen intussen op groen staan is er de mogelijkheid om vooruitlopend op het bestemmingsplan en de goedkeuring daarvan, met een vrijstellingprocedure ex artikel 19 lid 2 WRO bouwvergunningen te verlenen. Dat is dan een versnellingsslag die er in zit. Een stappenplan met data is lastig omdat je afhankelijk bent van heel veel andere partijen.
Inspr.
Ter Voort Is blij met de discussie over de wijk, en het feit dat partijen het erover eens zijn dat er zorgvuldigheid betracht moet worden en de kwaliteit gehandhaafd moet blijven. Verder twijfelt men er in Ter Laan niet aan dat er hard aan wordt gewerkt, maar de bewoners zien geen resultaat. Zijn vraag is nog hoe lang de gemeente denkt te doen over het knelpuntenonderzoek. Als dat nog drie jaar gaat duren, is zijn voorstel om tegelijkertijd Folkerda te onderzoeken. Een van de argumenten in het begin om eerst naar Ter Laan te gaan was dat er niet naar Folkerda gekeken kon worden omdat daar geen ontsluiting was. Die zou er komen, en aansluitend zou na Ter Laan 4 Folkerda gebouwd kunnen worden. Hij denkt dat die argumenten niet meer relevant zijn. Alternatieven zouden al onderzocht kunnen worden als het in Ter Laan niet goed loopt. Wat de exploitatie betreft vreest hij enigszins dat toekomstige bewoners de verliezen van de projectontwikkelaars moeten betalen die verkeerd hebben ingekocht en niet zelf op de blaren willen zitten. Met verdichting kun je alle kanten op. Hij begrijpt dat er toch ook gedacht wordt aan misschien meer huizen, die gedachte trekt hem niet erg aan. Meerstad is ook concurrentie voor Bedum. Alleen daarom al zou de kwaliteit voor deze wijk hoog moeten worden gehouden. Het verontrust hem dat werd gezegd dat de kwaliteit niet allesbepalend is als je de exploitatie niet rond kunt krijgen.
v.d. Veur Vindt het positief dat geprobeerd wordt de kwaliteit van de wijk overeind te houden. Over het verkeer hoort hij tegenstrijdige opmerkingen. De heer Haaijer zegt dat er alleen onderzoek is gedaan in de Reiger naar de gevelbelasting.
Burgemeester Everts gaf aan dat de andere punten ook zijn meegenomen.
Everts Verduidelijkt dat hij bedoelde dat bij het vervolg moet worden gekeken naar die dingen die inmiddels veranderd zijn.
v.d. Veur Is benieuwd of er nu wel of geen vervuiling in de sloten zal zitten. Hij begrijpt dat de planning moeilijk te geven is, maar vindt dat een voortgangsrapportage in mei haalbaar moet zijn. Als Folkerda nog niet van de kaart verdwenen is, lijkt het hem raadzaam tijdig te gaan onderhandelen met de betrokken grondeigenaren.
Wijnstra Denkt dat er wel een gezamenlijke wens ligt om tot snelle invulling van ontwikkeling van Ter Laan 4 te komen. Na het oplossen van de knelpunten zou direct verder kunnen worden gegaan met de ontwikkeling van Folkerda. Als je iets met die waterbodem wilt gaan doen zal er een ander onderzoek moeten worden verricht, een waterbodemonderzoek. Ten aanzien van de locatiekeuze vindt hij de opmerking van GB dat de brug voor niets zou zijn geplaatst misplaatst, omdat de plannen aansluitend zouden gaan worden. Verder vraagt hij zich af waar GB het op baseert dat plan Folkerda sneller te realiseren zou zijn dan plan Ter Laan.
v.d. Veur Reageert hierop dat hij dat niet op deze manier heeft gezegd. Heeft gezegd dat er in 2003 een lijstje was met knelpunten van beide locaties. Er is doorgegaan met Ter Laan. Die knelpunten zijn nog niet allemaal opgelost. De knelpunten die op papier werden gezet bij Folkerda, zijn niet onderzocht. Hij zegt niet dat dat sneller gaat, maar wel dat er dan misschien een keus was geweest, die had kunnen bepalen welke richting de gemeente op zou moeten gaan.
Wijnstra Beluisterde in het eerste pleidooi een toonzetting van: “Had maar naar ons geluisterd, dan waren we begonnen met een andere locatie, en waren we deze knelpunten niet tegengekomen.” Hij heeft geprobeerd aan te geven, dat je bij elke locatie- ontwikkeling, deze knelpunten tegenkomt en vraagt nogmaals waar GB deze zienswijze op baseert.
v.d. Veur Heeft aangegeven dat het goed zou zijn als beide plannen waren onderzocht op knelpunten. Hij weet niet welke knelpunten daar dan erger waren en welke niet, dat zou uit onderzoek moeten blijken.
Berghuis Vindt het jammer dat de toelichting op de tussenrapportage die veel heeft verduidelijkt, niet vooraf schriftelijk beschikbaar was. Stelt voor van Ter Laan 4 een vast agendapunt te maken, bijv. 1 keer per 3 maanden. Terugkomend op wat de burgemeester zei over keuze tussen Ter Laan 4 en Folkerda, begrijpt hij dat het college daarin een besluit zal nemen, maar hij dacht zelf dat dat aan de raad was voorbehouden. Voorts neemt hij aan dat als het plan wezenlijke aanpassing behoeft, ook dat wordt teruggekoppeld naar de commissie.
Slob Denkt ook dat de toelichtingen in een schriftelijke verslaglegging hadden gekund en er over verschillende punten in de leesportefeuille onderliggende stukken hadden kunnen liggen, dat had een hoop discussie weg kunnen nemen. Dat zou hij voor een volgende rapportage willen aanbevelen. Het lijkt hem goed een datum voor die volgende, beter onderbouwde rapportage te prikken.
Hoekzema Denkt dat de burgemeester het probleem wat goedkoop afwentelt naar Meerstad en De Blauwe Stad. Je kunt ook dichterbij naar Ten Boer kijken, waar men wat hem betreft wat verder is. Kwaliteit hoeft niet minder op te brengen. Kwaliteit bepaalt de prijs. Woningbouw beïnvloedt wel degelijk het inwonertal. Als de grond in een dure tijd wordt ingekocht zal de prijs op een gegeven moment toch in de grond verrekend worden. Lichtpuntje is daarbij dat op dit moment de grondprijzen weer redelijk snel oplopen vanwege nogal wat vraag.
Voor een volgende terugkoppeling is mei zijn keuze.
Everts Memoreert dat het de raad is geweest die gekozen heeft voor een eerste ontwikkeling van Ter Laan 4. Die uiteindelijke keuze is niet aan het college, dat heeft hij ook niet gezegd, die is aan de gemeenteraad. Hij kan toezeggen in mei terug te zullen rapporteren en heeft er goede nota van genomen dat die rapportage dan breder moet zijn. Zegt ook toe dat als er zich in de tussentijd wezenlijke ontwikkelingen voordoen het college die zal terugkoppelen naar de gemeenteraad. Dat projectontwikkelaars ook wel wat kunnen inleveren en niet alleen winst hoeven te hebben, vindt hij wat te gemakkelijk gesteld. De gemeente heeft wel met die partijen als eigenaar van doen. Het onderhandelen met hen is niet eenvoudig, maar als geconcludeerd zou moeten worden dat het richting onteigening moet gaan, zou de gemeente ook weer in een zeer langdurig proces belanden. Als opgemerkt wordt dat in het gebied van Folkerda ook tijdig onderhandeld moet worden wijst hij erop dat de gemeente al jaren geleden is begonnen met eerste verkennende besprekingen met grondeigenaren. Ook toen werd de gemeente er al mee geconfronteerd dat Plegt-Vos ook aan de westkant inmiddels grond had verworven. Er zijn met andere grondeigenaren ook afspraken gemaakt over vervreemding, als het moment voor die grondeigenaren daar is. Verder heeft de gemeente inmiddels aan die kant van Bedum ook gronden verworven. Met de verwijzing naar Meerstad heeft hij alleen willen zeggen dat er veel meer plekken zijn waar het veel langer duurt qua bestemmingsplanontwikkeling. In Ten Boer zijn er wel wat doorbraakjes, maar dit zijn processen die jammer genoeg vreselijk veel tijd kosten. Als de grond niet in eigendom van de gemeente is kost het gewoon tijd om op een goede manier te onderhandelen.
Hoekzema Las onlangs dat de provincie goedkeuring heeft verleend aan een bouwproject van 170 woningen op de plaats van het voormalig azc in Ten Boer. Daaruit leidt hij af dat men daar toch iets verder is.
Slob Geeft aan dat het terrein daar in eigendom van COA of misschien wel de gemeente is, en dat COA de hele infrastructuur heeft aangelegd. Dat brengt voor de gemeente Ten Boer wel een hele andere positie met zich mee als waar Bedum zich nu in bevindt. Volgens hem gaat het overigens over 130 woningen, niet over 170.
Voorzitter Sluit de discussie over dit agendapunt af met de conclusie dat in de commissievergadering van mei 2005 een en ander weer aan de orde zal komen.