printversie


                                                                                                            Bedum, 12 mei 2005

B&W der Gemeente Bedum
Postbus 38
9780 AA Bedum

betreft: Ter Laan 4

Geachte Burgemeester en Wethouders,

Namens de werkgroep Ter Laan 4 richt ik mij direct tot u met het volgende:

In de commissievergadering VROM van 10 mei is het agendapunt “voortgang Ter Laan 4” op het laatste moment van de agenda gehaald omdat de discussie erover beter besloten plaats kan vinden. Op de website van de gemeente stond diezelfde dag vanaf half vier wel een toelichting op dit agendapunt. Deze toelichting kwam voor ons veel te laat en hebben we pas na de vergadering kunnen raadplegen. En juist deze toelichting heeft ons ernstig verontrust.

 Zo wordt geschreven:

Het onderzoek van Goudappel Coffeng voor de geluidsbelasting van de woningen aan de Reiger geeft als resultaat dat de gevelbelasting boven de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) ligt. Zoals bekend is 50 dB(A) de grens in niet-30 km/u-zones en in Ter Laan dus eigenlijk niet van kracht. In een nader onderzoek is per woningtype berekend welke binnenwaarden optreden (rapport Goudappel Coffeng, d.d. 13 januari 2005). Dit onderzoek is verricht voor acht verschillende woningtypes aan de Reiger. Uit dat onderzoek blijkt dat voor vijf van de acht typen woningen voor bepaalde geluidsgevoelige vertrekken het maximaal toelaatbare binnenniveau van 35 dB(A) wordt overschreden. De overschrijding bedraagt maximaal 7 dB(A). Voor de betreffende vertrekken zijn maatregelen noodzakelijk om aan de gestelde eisen te voldoen. Deze maatregelen variëren van de toepassing van geluidsdempende ventilatievoorzieningen (suskasten) en het toepassen van kierdichting tot de toepassing of aanpassing van isolerende beglazing. Per woning dienen de benodigde maatregelen ‘op maat’ te worden bepaald. Voor de kosten van deze aanpassingen is een post opgenomen in de exploitatieberekening.

 De toelichting spreekt van een overschrijding van het binnenniveau van maximaal 7 dB(A). Dat is meer dan een verviervoudiging van het geluid t.o.v. het maximaal toelaatbare. Wij vinden het onacceptabel dat bij dergelijke relatief jonge woningen al aanpassingen verricht dienen te worden, terwijl er ook andere alternatieven zijn, nl. een andere/betere ontsluiting van de nieuwe woonwijk. Zijn de bewoners van de betreffende woningen hiervan overigens al op de hoogte gesteld?

De toelichting meldt dat het rapport van Goudappel Coffeng op 13 januari beschikbaar was, juist één dag na de commissievergadering VROM van 12 januari. De werkgroep heeft, i.t.t. wat u heeft beloofd, tot op heden geen exemplaar van dat rapport mogen ontvangen.

 In dezelfde toelichting wordt overigens met geen woord gerept over de verregaand toenemende verkeersonveiligheid in de wijk vanwege de ontsluiting van Ter Laan 4 via Valk, Sperwer en Reiger, waarover wij uw al enige malen uitgebreid hebben proberen te informeren. De genoemde wegen zijn o.i. absoluut niet geschikt voor een toename van de verkeersintensiteit met ca. 2000 voertuigbewegingen per dag en evenmin geschikt voor intensief bouwverkeer gedurende de bouwfase van Ter Laan 4.

 Ernstig vinden wij ook de volgende paragraaf:

 Exploitatie
In de commiesvergadering van 12 januari jl. is al aangegeven dat het verkrijgen van een sluitende exploitatie nog niet was gelukt. Na verschillende rekensessies, vermindering kwaliteit (nog wel steeds op een acceptabel niveau), onderzoek alternatieven (o.a. verlaging bijdragen aan de gemeente), verkleining exploitatiegebied (nog wel hetzelfde aantal van circa 300 woningen) etc. is het huidig resultaat circa 1,5 miljoen euro negatief. Dit bedrag kan weggewerkt worden door een drietal maatregelen.
De belangrijkste is het kiezen voor het samenwerkingsmodel Design en Construct. Dit levert door verschuiving van risico’s en door efficiencyvoordelen ongeveer de helft van het tekort aan besparing op.
Door een verdere optimalisatie van de kavels voor de sociale huur en bijvoorbeeld door een geringe verhoging van de prijs van de vrije sector kavels, leidt dit tot een sluitende exploitatie. Echter, hierin is de bijdrage voor het herstructureringsfonds verlaagd naar € 5.000,-- per koopwoning. In het woonplan is dit bedrag door de raad vastgesteld op € 10.000,-- per koopwoning. Als college staan wij op het standpunt dat de herstructureringsbijdrage niet verlaagd kan worden. Hiermee komt natuurlijk wel het mogelijk sluitend maken van de exploitatieberekening onder (grotere) druk te staan. Een oplossing kan dan alleen gevonden worden in het laten vervallen van andere bijdragen, het verlagen van de kwaliteit van de infrastructuur of de ruimtelijke kwaliteit (verdichten en meer woningen realiseren) of het verhogen van de verkoopprijzen. Met Plegt-Vos is hierover nog geen overeenstemming bereikt.

 Blijkbaar is toch de enige manier om een sluitende exploitatie te verkrijgen het verkleinen van kavels, het soberder inrichten van de nieuwbouwwijk en het verhogen van de kavelprijs. Ook dit is o.i. onacceptabel:

-         verdichten van de kavels betekent meer bewoners, meer verkeer en dus een nog grotere verkeerstoename en dus verkeersonveiligheid in de gehele wijk Ter Laan. Is al een berekening gemaakt hoe dit uitpakt voor de verkeersdrukte op de ontsluitingswegen en de nog verdere toename van de overschrijding van de geluidsniveaus?

-         Verdichting van kavels en versobering van de plannen betekent dat één van de mooiste locaties voor nieuwbouw in Bedum van alle kwaliteit wordt ontdaan.

-         Verhogen van kavelprijzen (zeker in de vrije sector) betekent dat kopers ervan eenvoudiger huizen zullen bouwen op die kavel waardoor eveneens de kwaliteit van deze toplocatie geweld wordt aangedaan.

Op dezelfde vergadering van de commissie VROM is het concept structuurplan besproken. Dit plan behelst o.a. een rondweg direct ten noorden van de spoorlijn. Het bevreemd ons dat het structuurplan een rondweg aan de oostkant van het dorp noemt omdat in de VROM-vergadering van 12 januari jl. een rondweg in welke vorm dan ook onbespreekbaar leek. In het structuurplan is nu wel een rondweg opgenomen, maar zijn echter geen directe ontsluitingen gedacht voor Ter Laan 4. De verkeersproblematiek wordt met deze rondweg dus niet opgelost: voor een goede ontsluiting van Ter Laan 4 is dus alsnog een extra ontsluitingsweg nodig.

Voorts blijkt indirect uit het structuurplan dat er nieuwe normen gelden voor bouwvrije zones ter weerzijden van een spoorbaan. In het structuurplan wordt uitgegaan van 300 meter vrije ruimte. Ter Laan 4 wordt volgebouwd tot 50 meter van de spoorbaan en is daarmee feitelijk in strijd met deze normen.

Door het plan Ter Laan 4 aan te passen en ook hier een vrije strook van 300 meter langs de spoorbaan te realiseren en daarnaast de rondweg niet ten noorden maar juist ten zuiden van het spoor te plaatsen kan deze direct als ontsluiting voor Ter Laan worden gebruikt. Het verplaatsen van de rondweg naar de zuidkant van het spoor verlaagt ook nog eens de kosten ervan: zo zijn een of meerdere spoorwegovergangen niet meer nodig.

Indien dan ook eerst de rondweg wordt aangelegd en daarna Ter Laan 4 wordt gebouwd is ook het probleem van overlast van bouwverkeer opgelost omdat dit verkeer dan van de nieuwe rondweg gebruik kan maken.

 Zoals al eerder bij inspreekmomenten tijdens VROM vergaderingen door ons naar voren is gebracht (en ook door verschillende leden van de commissie VROM is onderschreven), blijven wij ons in toenemende mate verbazen over de halstarrigheid in het vasthouden en verder uitzoeken van de mogelijkheden van Ter Laan 4 boven Folkerda. Zelfs nu de verkeersproblematiek zonder een extra rondweg onoplosbaar lijkt, er vergaande maatregelen nodig zijn m.b.t. geluidsisolatie bij tientallen woningen aan o.a. Reiger en de exploitatie alleen met vergaande maatregelen rond te maken schijnt te zijn, houdt u vast aan Ter Laan 4 en neemt u Folkerda nog steeds niet in overweging. De oorspronkelijke beweegredenen om voor Ter Laan 4 te kiezen boven Folkerda (nl. het nog niet gereed zijn van brug en ontsluitingsweg voor Folkerda) is door deze lange vertraging in de tijd inmiddels achterhaald. Indien gelijktijdig met het haalbaarheidsonderzoek naar Ter Laan 4 ook met een haalbaarheidsonderzoek naar Folkerda was begonnen, had u nu meer keuzemogelijkheden gehad en was er minder vertraging opgetreden (zeker indien Ter Laan 4 als optie alsnog afvalt). De halsstarrigheid in het vasthouden aan Ter Laan 4 begint te lijken alsof men ten koste van alles de keuze van Ter Laan 4 wil doordrijven. Zijn er wellicht verborgen argumenten om Ter Laan 4 boven Folkerda te stellen?

 Tot slot: de werkgroep is nog steeds bereid als volwaardig gesprekspartner op te treden. Helaas gaat er absoluut geen stimulans van de gemeente uit om mee te blijven praten en denken. Zo zijn we, ondanks vele beloften daartoe, slechts zelden op de hoogte gebracht van ontwikkelingen en hebben (na lang aandringen) tot nu toe uitsluitend één rapportje van het verkeerstechnisch onderzoek van eind 2004 van u mogen ontvangen.

Hoewel de gemeente in de media steeds aandringt op openheid en het mee laten praten door de bevolking zien wij hier als werkgroep weinig van terug.

Niettemin blijven we bereid als gesprekspartner dan wel klankbordgroep op te treden, maar verwachten dan als volwaardig gesprekspartner te worden behandeld.

 

Met vriendelijke groet,

 

Rein Smedinga
Namens de werkgroep Ter Laan 4

P.S. De werkgroep houdt op het internet nauwkeurig bij wat de vorderingen zijn m.b.t. Ter Laan 4. Zie hiervoor: www.reinsmedinga.nl/bedum (tot voor kort was deze website uitsluitend met een wachtwoord toegankelijk; we hebben inmiddels besloten de informatie gewoon publiekelijk beschikbaar te stellen omdat we van mening zijn dat de gemeente in deze niet optimaal functioneert).

Cc: raadscommissie VROM.